Takaisin

”Selkeä ja helppo” – OmaKYSillä on jo lähes 12 000 käyttäjää

Syksyllä opiskelija Miisa Kankaanpää huomasi Facebookissa uutisen uudesta OmaKYS-palvelusta ja päätti saman tien kokeilla sitä.

– Sehän oli tosi helppo käyttää ja ilmeeltään selkeä. Palvelu ohjasi hyvin eteenpäin käyttöönotossa ensimmäisellä kerralla, Kankaanpää kertoo.

Ensikosketus OmaKYSiin tapahtui tietokoneella, minkä jälkeen Kankaanpää on käyttänyt palvelua myös matkapuhelimella. Käyttö on ollut sujuvaa molemmilla laitteilla.

Miisa Kankaanpää.

– Tykkään siitä, että OmaKYSissä ajanvaraukset ovat heti ensimmäisenä näkyvissä. Palvelu antaa kokonaiskuvan siitä, mitä oman sairauden hoidossa on tulossa. Uskon, että siitä on paljon apua kaltaisilleni, joilla on paljon käyntejä KYSissä.

Ennen OmaKYSiä Kankaanpää merkitsi itse ajanvarauksensa muistiin puhelimensa kalenteriin. Hänelle oli tarjottu hoitoyksikössä myös paperista ajanvarauskorttia, johon ajat merkitään. Se ei kuitenkaan tuntunut omalta tavalta.

– Veikkaan kyllä, että nämä pinkit kortit jäävät tämän myötä historiaan, Kankaanpää naurahtaa.

Sujuvasti palvelusta toiseen

Ajanvaraustietojen katsomisen lisäksi OmaKYSissä voi täyttää hoitoon liittyviä kyselyjä, kuten esitietolomakkeen ennen toimenpidettä. OmaKYSistä käyttäjä pääsee myös siirtymään ilman eri kirjautumista muihin verkkopalveluihin, kuten Omakantaan katsomaan terveystietoja.

– Alkuun olin hieman ennakkoluuloinen ja mietin, miten OmaKYS eroaa Omakannasta. Mutta ei siellä ollut päällekkäistä tietoa. Varatut ajat löytyivät OmaKYSistä helposti ja siirtyminen Omakantaan meni näppärästi, Kankaanpää kuvailee.

Miisa Kankaanpää uskoo, että uusia sähköisen asioinnin palveluja ottavat mielellään käyttöön varsinkin nuoret, jotka ovat kasvaneet digitaalisessa ympäristössä. Myös muiden samassa tilanteessa olevien kokemuksilla on merkitystä suhtautumiseen, sen lisäksi, että hoitohenkilökunta opastaa uuden palvelun pariin.

– Ainakin itse varmasti suosittelen OmaKYSiä myös niille vertaisille, joita tapaan sairaalakäyntieni aikana.

Uutta tulossa OmaKYSiin

Elokuussa lanseeratun OmaKYS-palvelun käyttäjiä on nyt lähes 12 000 ja määrä kasvaa tasaisesti.

Sähköinen asiointi on yksi Kuopion yliopistollisen sairaalan toiminnan kehittämisen kärjistä. Ensi vuonna OmaKYSiin on tulossa potilaalle mahdollisuus lähettää viestejä hoitavaan yksikköön. Palveluun saapuneesta uudesta sisällöstä käyttäjälle lähtee heräte tekstiviestillä.

Puolesta asioiminen ja mahdollisuus varata vastaanottoaika KYSiin ovat myös kehittämisen kohteina.

– OmaKYSissä voisi olla linkitys myös sairaalan asiakaspalautekanaviin ja potilasasiamiehen yhteystietoihin, jos ihminen haluaa antaa hoitoonsa liittyvää palautetta, Miisa Kankaanpää visioi.

– Nämähän löytyvät hyvin verkkosivuilta, mutta kaikki eivät mene OmaKYSiin sitä kautta. Itse menin palvelun kirjautumissivulle suoraan Googlesta OmaKYS-hakusanalla.

– Sairaalakäyntiin valmistautumista puolestaan auttaisi palvelussa oleva karttanäkymä alueesta.

Miisa Kankaanpäällä yksi kehittämistoive nousee kuitenkin ylitse muiden, nimittäin laboratorioaikojen näyttäminen. Niitä ei vielä näe OmaKYSissä.

Kehittämispäällikkö Pasi Kuosmanen KYSistä kertoo, että laboratorion ajanvarausten näyttäminen on mahdollisesti myöhemmin tulossa OmaKYSiin. Ensi vuonna palveluun saadaan näkyville röntgenin ajanvaraukset.

– Jatkossa käyttäjä pystyy myös päivittämään yhteyshenkilönsä tietoja OmaKYSissä. Uutta on mahdollisuus ilmoittaa, haluaako saada omat potilasasiakirjat myös paperisina postitse vai katsooko ne sähköisinä Omakannasta, Kuosmanen mainitsee.