Takaisin

KYS tuo taiteen ja kulttuurin lähelle – tee virtuaalinen taidematka KYSin käytävillä

Tutustu helposti ja hauskasti taiteeseen Taidematka- ja  Siveltäen-pelien avulla. Taidepelit toimivat matkapuhelimeen tai tablettiin asennettavalla käyttäjäystävällisellä Arilyn-sovelluksella. Matkalle pääset G1-käytävältä ja Pääsairaalan ja Kaarisairaalan välisen 1. kerroksen yhdyskäytävällä. 

Taidematka-peli alkaa G1-käytävältä, jossa on ohjeet ja kartta pelaamiseen. Pelissä lähdetään taidematkalle ja tutustutaan kymmeneen sairaalan käytävillä olevaan taideteokseen. Pelissä teokset toimivat ns. triggereinä, joiden kautta pelaaja pääsee mukaan teosten tarinallisiin esityksiin.

Siveltäen-taidepeliä pelataan Pääsairaalan ja Kaarisairaalan välisellä 1. kerroksen yhdyskäytävällä. Pelissä pääset tutustumaan mm.  Minna Canthin kertomana hänen kirjalliseen tuotantoonsa, aikakauteen ja aikakauden suomalaisen kuvataiteen tunnetuimpiin teoksiin. Pelaaja valitsee itseään kiinnostavat teokset siveltimellä, jolloin teoksista avautuu lisätietoa. 

Arilyn-sovelluksen voit ladata ilmaiseksi esimerkiksi Google play –kaupasta. Sovellus ei vaadi erillistä kirjautumista. 

 

Taidepelit hyvinvointia lisäämässä   

Yksi Siveltäen- ja Taidematka-pelit ennakkoon testanneista ja pelien kehittämisessäkin mukana olleista on kuntoutusyksikön päiväosaston toimintaterapeutti Panu Hartikainen (alakuvassa). Hän testasi pelit kuntoutuksen muun henkilökunnan ja kuntoutujien kanssa. Pelaajien palaute pelikokemuksesta oli pelkästään positiivinen.

- Kuntoutujat ja henkilökunta lähtivät innokkaasti ja ennakkoluulottomasti pelaamaan pelejä, Hartikainen kertoo.  - Erityisen hyvänä ideana pidettiin sitä, että taide tulee sairaalaympäristöön – aina ei tarvitse lähteä taiteen takia museoon. Lisäksi pelit ovat todella hyviä ja hienoja toteutukseltaan, Hartikainen kehuu.

Kuntoutuksen päiväosastolla näkökulma peliin on potilaslähtöinen ja potilaan hoitoa tukeva.

- Interaktiiviset pelit ovat aivan uudenlaisia ratkaisuja potilaan kuntoutuksen ja hyvinvoinnin tukemisessa, sanoo Hartikainen.

Kuntoutuksen tukena on perinteisesti käytetty liikunnallisuutta lisääviä pelisovelluksia.  Taidematka- ja Siveltäen-pelit kohentavat kuntoutujan hyvinvointia kuitenkin kokonaisvaltaisemmin. Taidepeleillä tuetaan liikunnallisuuden lisäksi kuntoutujan sosiaalisuutta, psyykkistä hyvinvointia sekä osallistumista ja osallisuutta. 

- Pelejä voi hyödyntää koko kuntoutuksen kentällä. Kuntoutujaa tuetaan aktiivisempaan ajanviettoon ja rohkaistaan tutkailemaan ympäristöään. Pelien tavoitteena on tukea kuntoutujan sosiaalista ja fysiologista kuntoutumista, lisää Hartikainen.

Taidematka- ja Siveltäen-pelien innoittamana kuntoutuksen päiväosastolla toivotaan lisää pelisovelluksia, joita voisi hyödyntää kuntoutuksessa. Yhtenä kehittämisideana on esimerkiksi virtuaalinen kuntosalisovellus, jossa olisi mukana laitteiden käytön opastusta.

Taidepeleihin Hartikainen on enemmän kuin tyytyväinen.  - Toivottavasti mahdollisimman moni löytää pelit ja käy niitä pelaamassa, kannustaa Hartikainen. – Interaktiiviset taidepelit on yksi keino tuoda taide ja kulttuuri ihmisten lähelle.

Taidepelit on kehitetty KYS Uusi Sydän 2025 -projektin taidetyöryhmässä yhteistyössä pelinvalmistajan ja kuntoutuksen päiväosaston kanssa. Pelien käsikirjoittajana ja videoiden tuottajana toimi kirjailija Antti Heikkinen. Taidepelien toteuttamiseen on saatu rahoitusta Taiteen edistämiskeskukselta.

Teksti ja kuvat: Kristiina Nerg
KYS kiinteistöhallinto