Takaisin

KYSissä tekonivelleikkaukseen jonottamatta

KYS on mullistanut loppukeväästä tekonivelpotilaan hoitoprosessinsa ja nyt ajan tekonivelleikkaukseen saa heti ensikäynnillä.  Leikkaus tehdään heti kun se potilaalle sopii tai viimeistään parin kuukauden sisällä.

Tämä uusi systeemi on paljon potilasmyönteisempi kuin ennen, vahvistaa kuopiolainen Martti Ronkainen, 77.

– Sen huomaa kaikessa henkilökunnan asenteessa ja toiminnassa. Kuunnellaan potilasta itseään ja kysytään, voidaanko tehdä jotain hyvinvoinnin eteen.

Ronkainen kävi KYSissä ensimmäisen kerran polven tekonivelleikkauksessa pari vuotta sitten. Toisen polven operaatio oli tänä keväänä. Ronkainen kokee, että näiden kahden leikkauksen välillä KYS on ottanut isoja harppauksia potilaan parhaaksi.

– Nyt uudemmalla kerralla olin ilmoittautumassa sairaalassa kello 7.00 aamulla ja jo 7.45 pääsin leikkaussaliin valmisteluja varten. Parin tunnin leikkauksen jälkeen pääsin heräämöön, missä vietin viihtyisää laatuaikaa ystävällisen henkilökunnan kanssa.

– Varsinkin kun minua hoiti innokkaaksi kalamieheksi osoittautunut mieshoitaja, niin kyllä meillä ”meheviä kalavaleita” riitti ihan lystiksi asti, myhäilee Ronkainen tyytyväisenä.

– Kiitän KYSin henkilökuntaa todella hyvästä ja nopeasta hoidosta sekä mahtavasta asenteesta.

Martti Ronkainen kävi polven tekoniveloperaatiossa huhtikuussa. Fysioterapeutti Timo Alava antoi kuntoutusohjeita ennen kotiuttamista.

Lisää on luvassa

Toukokuussa ortopedialla otettiin käyttöön Nova-prosessi, jossa jouhevaa hoitoa ja asiakaskokemusta terävöitettiin entisestään.

Vanhassa mallissa asiakas kävi KYSissä lähetekäynnillä, esitarkastuskäynnillä ja lopulta leikkauksessa. Uudessa mallissa esitarkastuskäynnin toimet on siirretty lähetekäynnille.

– Leikkausaika sovitaan potilaan kanssa ensimmäisellä käynnillä, ja pyritään saamaan toimenpide kahdeksan viikon sisään tehtäväksi, osaamiskeskusjohtaja Jukka Huopio sanoo.

Hän huomauttaa, että yksi poliklinikkakäynti kahden sijaan ennen leikkausta on merkittävä hyöty asiakkaalle.

– Potilaan kannalta se on tosi hieno asia kaikin puolin. Ajatus on, että potilas saa valita myös leikkausajan.

Kulku sujuvaksi

Asiakkaan kulku lähetekäynnin sisällä on suunniteltu uudelleen mahdollisimman sujuvaksi ja potilaslähtöiseksi. Asiakas siirtyy lääkäriltä suoraan fysioterapeutin vastaanotolle, josta seuraavaksi sairaanhoitajan vastaanotolle.

Huoneet sijaitsevat vierekkäin, joten asiakkaan liikkuminen poliklinikan tiloissa on minimoitu. Päivän kulku on koeponnistettu testipäivien aikana ja todettu toimivaksi.

Aiemmin esitarkastustoimet saattoivat kestää useita tunteja, koska lääkärit kävivät leikkausten välillä tapaamassa asiakkaita. Etukäteen ei ollut tarkasti tiedossa moneltako lääkäri pääsee salista - pahimmillaan asiakas istui ja odotti useita tunteja.

– Uusi malli edustaa sairaalassa jo muutaman vuoden ajan jalkautettua Lean-ajattelua eli prosessin järkevöittämistä, Jukka Huopio sanoo.

1400 polikäyntiä jää pois

Prosessimuutoksen tavoitteena on ollut antaa asiakkaille leikkausaika lähetekäynnillä kahden kuukauden sisälle. Lyhyt leikkausjono on välttämätön edellytys uuden hoitopolun eli Nova-prosessin käyttöönotolle.

– Aiemmin pitkien potilasjonojen vuoksi asiakkaille jouduttiin tekemään ylimääräinen esitarkastus ennen leikkausta, osaamiskeskusjohtaja Jukka Huopio sanoo.

Vanhaan malliin verrattuna ortopedialla jää pois jopa 1 400 poliklinikkakäyntiä vuodessa, kun esitarkastuskäyntiä ei tarvita.

Huopion mukaan uusi toimintamalli vaatii paljon ajatusmaailman ja suhtautumisen muutosta henkilökunnalta.

– Pitää suunnitella, harjoitella ja korjata prosessia tarpeen mukaan. Tätä on testattu poliklinikalla useamman kerran ja informoitu henkilökuntaa.

Artikkeli on julkaistu Henkreikä-lehdessä 1/2019. Tutustu koko lehteen täältä.