Takaisin

Mysteeripotilas opettaa yhteistyötä

Sairaalaan on tuotu Pentti-niminen potilas, joka on kaatunut ja hieman sekava. Mistä mahtaa olla kyse? KYSin uudessa oppimispelissä joukkueen tehtävänä on ratkaista mysteeripotilaan arvoitus ennen kuin peliaika päättyy.

Joukko kysiläisiä on kokoontunut Kliinisen koulutuksen keskuksen aulaan Kaarisairaalassa. Osa tuntee toisensa ennestään, osa ei. On maanantaiaamu, edellisenä viikonloppuna on siirretty kelloja kesäaikaan. Huomenet vaihdetaan, muuta juttua ei oikein irtoa.

Katse kohoaa ja ryhti suoristuu, kun kliinisen hoitotyön opettaja Anna-Kaisa Kokkonen ja kehittämisosastonhoitaja Hanna Kekkonen astelevat ryhmän eteen.

Alkamassa on Mysteeripotilas-peli, joka on varta vasten KYSin koulutustarpeisiin suunniteltu ja aivan uutta sairaalaympäristössä Suomessa. Porukka aulassa on ilmoittautunut ensimmäisten joukossa testaamaan peliä.

Idea peliin on saatu Magneettisairaalakonferenssista Yhdysvalloista, jossa pakohuone- ja mysteerihuonepelejä on hyödynnetty opetuksessa jo useiden vuosien ajan.

Kliinisen hoitotyön opettaja Taija Hujanen (vas.), sairaanhoitajat Eevi Laakso ja Eveliina Eskelinen sekä kätilö Tanja Virranta mysteeripotilaan äärellä.

Juuret pakohuonepelissä

Lähes kaikki testipelaajat ovat pelanneet pakohuonepeliä, joten perusidea on tuttu. Pakohuonepelissä joukkue yrittää määräajassa paeta lukitusta huoneesta ratkomalla pulmia, etsimällä avaimia lukkoihin ja päättelemällä oikeita ratkaisuja.

Mysteeripotilas-pelissäkin on lukkoja. Lukon saa avattua, kun päättelee vihjeiden perusteella oikean koodin. Jokaisen lukon takaa löytyy uusia vihjeitä, joiden avulla joukkue pääsee pelissä eteenpäin.

Tavoitteena on ratkaista mysteeripotilaan henkilöllisyyteen, vointiin ja hoitoon liittyvät kysymykset ennen kuin peliaika päättyy. Pelissä tarvitaan hoitotaitoja, tiimityötä ja luovuutta.

Anna-Kaisa Kokkonen ja Hanna Kekkonen kertovat pelinkulusta. Kekkonen näyttää miten erilaiset lukot avataan. Pelaajat saavat taustatiedot Pentti-nimisen mysteeripotilaan tilasta. Sitten siirrytään koulutustilaan.

Ennätysaika yhteistyöllä

Peli alkaa, kello käy. Huone on yhtäkkiä täynnä toimintaa ja puhetta.

– Terve Pentti, myö vähän tutkitaan sinnuu, juttelee sydänvalvonnan sairaanhoitaja Santtu Alikoski potilasta esittävälle nukelle.

Ensimmäisen vihjeen ratkaiseminen kestää pisimpään. Pelin ohjaajat Kokkonen ja Kekkonen seuraavat joukkuetta yksisuuntaisen lasin läpi. He voivat antaa joukkueelle ohjeita ja vinkkejä pelin aikana, ja muutamia kertoja näin tapahtuukin.

Pelin ohjaajat Hanna Kekkonen (vas.) ja Anna-Kaisa Kokkonen sekä kliinisen koulutuksen asiantuntija Mika Karjalainen seuraavat peliä viereisessä huoneessa.

Peli etenee koko ajan. Pelaajat toimivat yhdessä ja erikseen, kukaan ei jää osattomaksi.

Reilun puolen tunnin kuluttua joukkue on ratkaissut Mysteeri-Pentin arvoituksen ennätysajassa. Se mikä Penttiä vaivasi, jääköön kertomatta, ettei arvoitus paljastu tuleville pelaajille.

Pelaajat toteavat yhdessä tuumin, että kivaa oli. Erityisen hyvänä asiana mieleen jää yhdessä tekeminen.

– Eihän näitä kirjoista lukemalla opi. Kun tulee kertausta, niin asiat jäävät mieleen. Ja virheistäkin oppii, apulaisosastonhoitaja Tea Metsävainio naisten osastolta pohtii pelin vahvuuksia.

Metsävainio näkee hyvänä myös sen, että joukkueessa oli ihmisiä eri yksiköistä ja uusia kasvoja.

– Näinhän se on käytännön työssäkin, että ihmiset vaihtuu ja täytyy osata toimia, on tuttu tai ei.

Pelin ohjaajat Kokkonen ja Kekkonen kehuvat pelaajia erinomaisesta tiimityöstä.

– Joukkue pelasi älyttömän hyvin yhteen ja uskon, että se oli avain hyvään tulokseen. He puhuivat ääneen havainnoistaan ja tekivät yhteistyötä, Kokkonen kuvailee.

Peli opetuskäyttöön syksyllä

Mysteeripotilas-peli on nyt testattu neljä kertaa eri joukkueilla. Pelaamassa on ollut fysioterapeutteja, toimintaterapeutteja, lääkäreitä, kätilöitä ja sairaanhoitajia. Peliä on muokattu testipelien ja pelaajien palautteiden perusteella.

Kokkonen kertoo, että ihmiset ovat pitäneet pelistä oppimismenetelmänä, sen yhteisöllisyydestä sekä mielekkäistä ja ajankohtaisista sisällöistä.

Syksyllä peli tulee kaikkien kysiläisten saataville sairaalan täydennyskoulutustarjontaan. Entä millaisia jatkosuunnitelmia pelin kehittäjillä on mielessä?

Kokkonen tuumaa, että toistaiseksi vielä hiotaan Pentin mysteeriä, mutta on avoin uusille ideoille.

– Tulevaisuudessa voisi olla esimerkiksi erikoisalakohtaisia mysteerejä.

Katso videolta testipelin tunnelmat

Artikkeli on julkaistu Henkreikä-lehdessä 1/2019.