Takaisin

Päivystysapu ohjaa oikeaan hoitopaikkaan

KYSin päivystykseen hakeutumista harkitsevan kannattaa soittaa ensin ilmaiseen Päivystysapu 116 117 -neuvontanumeroon.

Päivystysavussa puheluun vastaa terveydenhuollon ammattilainen, joka ohjaa soittajan oikeaan hoitopaikkaan tai antaa ohjeita itsehoitoon. Neuvontaa saa myös lasten asioissa.

– Aina ennen päivystykseen lähtemistä kannattaa soittaa Päivystysapuun, jossa arvioidaan, vaatiiko vaiva käyntiä päivystyksessä, painottaa KYSin päivystyksen ylilääkäri Tero Martikainen.

Päivystysapu on ollut Pohjois-Savossa käytössä nyt puolitoista vuotta. KYSin päivystyksen potilasmäärä laski joitakin prosentteja, kun neuvontanumero aloitti toimintansa. Muutos näyttää jääneen pysyväksi.

Päivystysavun puhelumäärät puolestaan ovat olleet maltillisessa kasvussa, kuukausittain puheluita vastaanotetaan noin 4 500 kappaletta. Tilastoja seurataan KYSissä säännöllisesti.

– Päivystysapuun soittaneista noin kymmenen prosenttia saa ohjeen hakeutua KYSin päivystykseen. Omalle terveysasemalle ohjataan noin viidennes soittajista ja hätänumeroon ohjataan soittamaan noin viisi prosenttia soittajista, kertoo Martikainen.

Kiireellisessä tilanteessa päivystykseen voi hakeutua suoraan, jos yhteyttä Päivystysapuun ei saa kohtuullisessa ajassa.

– Päivystyksessä arvioimme aina oireiden perusteella kiireellisyyden, jonka mukaisessa järjestyksessä hoidamme potilaat, Martikainen kertoo.

Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Maksuton palvelu on tarkoitettu kiireellisiin, ei-hätätilanteisiin, kun soittajan oma terveysasema on suljettu. Päivystysavusta ei voi tiedustella sairaalassa olevan omaisen vointia, kysyä laboratoriovastauksia, varata tai peruuttaa aikoja. Pohjois-Savossa Päivystysapu-palvelun tuottaa Luona Oy.

Lue lisää verkkosivuilta: Milloin päivystykseen?