Hoitopalvelut Päivystys

Päivystys KYSissä

  • Katso ohjeet miten toimia, jos epäilet koronavirustartuntaa (COVID-19).
  • Kuopion yliopistollisen sairaalan laajaan ympärivuorokautiseen päivystykseen hakeudutaan pääsääntöisesti lääkärin lähetteellä, ambulanssilla (112) tai silloin, kun vaiva vaatii välitöntä päivystyksellistä hoitoa neuvontanumerossa 116117 annetun ohjeen mukaan.
  • Soita ympärivuorokautiseen neuvontanumeroon 116117 aina ennen kuin tulet päivystykseen. Päivystysapu-palvelusta saat hoidon tarpeen arvioinnin ja terveysneuvontaa kokeneilta sairaan- ja terveydenhoitajilta. Sinut ohjataan tarvittaessa päivystykseen. Palvelu on maksuton.
  • Päivystyshelppi tarjoaa toimintaohjeita äkillisen terveysongelman tai tapaturman sattuessa.
  • Päivystyksen sisäänkäynti on pääsairaalan C-ovesta.
  • Jokaiselle potilaalle tehdään yksilöllinen hoidontarpeenarvio, mistä hänet ohjataan oikeaan hoitoryhmään, omalle terveysasemalle tai annetaan kotihoito-ohjeet.
  • Päivystyksessä ei uusita reseptejä.
  • Omaistiedustelut p. 017 173 311
  • Lue lisää päivystyksestä Päivystystalo.fi -palvelusta

Omaiset

Seurantapaikoilla hoidettavien potilaiden luona lyhyet vierailut ovat sallittuja, muutoin omaiset odottavat aulassa. Hoidon etenemistä voi tiedustella hoitajilta. Liiallisen puhelinliikenteen välttämiseksi toivomme, että lähiomaisista nimetään 1 henkilö, joka pitää yhteyttä hoitohenkilökuntaan ja välittää tietoja potilaan voinnista muille omaisille.

Ruokailu

Päivystyksen tiloissa on juoma- ja välipala-automaatti. Sairaalan päärakennuksen aulassa on myös kahvio ja pankkiautomaatti.

Käynti päivystyksessä kestää keskimäärin 2–4 tuntia. Käynnin kestoon ja jonotusaikaan vaikuttavat muun muassa:

  • Hätätapaukset, jotka hoidetaan ensin
  • Vaativat hoitotoimenpiteet
  • Laboratorio- ja kuvantamistutkimusten valmistuminen
  • Potilaiden määrä päivystyksessä

Odotusaika on myös hoitoaikaa, jolloin potilaiden vointia seurataan. Jos voinnissasi tapahtuu muutosta, ilmoita siitä hoitohenkilökunnalle. Päivystyksessä on ajoittain ruuhkaa, jolloin odotusaika voi venyä. Henkilökunnalta voi kysyä tilannetietoja.

Päivystys Päivystysapu

Soita aina ennen päivystykseen tuloa numeroon 116117. Palvelu on maksuton.
Soitetut puhelut nauhoitetaan ja nauhoitetta säilytetään 3 kuukauden ajan.
Keräämme palautetta Päivystysapu-palvelusta!
Osa soittajista saa puhelun jälkeen tekstiviestin, jossa on linkki lyhyeen nettikyselyyn.
Vastauksesi on meille arvokas apu palvelun kehittämisessä.

Mitä mukaan päivystykseen?

  • Kela-kortti
  • Tiedot säännöllisesti käytössä olevista lääkkeistä sekä allergioista
  • Astmasuihkeet, silmätipat, insuliinit jne.

 

Hoidot ja tutkimukset tietoa KYSistä