Päivystys KYSissä

  • Kuopion yliopistollisen sairaalan laajaan ympärivuorokautiseen päivystykseen hakeudutaan pääsääntöisesti lääkärin lähetteellä, ambulanssilla (112) tai silloin, kun vaiva vaatii välitöntä päivystyksellistä hoitoa neuvontanumerossa 116 117 annetun ohjeen mukaan.

  • Soita ympärivuorokautiseen neuvontanumeroon 116 117 aina ennen kuin tulet päivystykseen. Päivystysapu-palvelusta saat hoidon tarpeen arvioinnin ja terveysneuvontaa kokeneilta sairaan- ja terveydenhoitajilta. Sinut ohjataan tarvittaessa päivystykseen. Palvelu on maksuton.

  • Päivystyksen sisäänkäynti on pääsairaalan C-ovesta.
  • Jokaiselle potilaalle tehdään yksilöllinen hoidontarpeenarvio, mistä hänet ohjataan oikeaan hoitoryhmään, omalle terveysasemalle tai annetaan kotihoito-ohjeet.
  • Päivystyksessä ei uusita reseptejä.
  • Omaistiedustelut p. 017 173 311

Miksi voit joutua odottamaan?

Käynti päivystyksessä kestää keskimäärin 2–4 tuntia. Käynnin kestoon ja jonotusaikaan vaikuttavat muun muassa:

  • Hätätapaukset, jotka hoidetaan ensin
  • Vaativat hoitotoimenpiteet
  • Laboratorio- ja kuvantamistutkimusten valmistuminen
  • Potilaiden määrä päivystyksessä

Odotusaika on myös hoitoaikaa, jolloin potilaiden vointia seurataan. Jos voinnissasi tapahtuu muutosta, ilmoita siitä hoitohenkilökunnalle. Päivystyksessä on ajoittain ruuhkaa, jolloin odotusaika voi venyä. Henkilökunnalta voi kysyä tilannetietoja.

Omaiset

Seurantapaikoilla hoidettavien potilaiden luona lyhyet vierailut ovat sallittuja, muutoin omaiset odottavat aulassa. Hoidon etenemistä voi tiedustella hoitajilta. Liiallisen puhelinliikenteen välttämiseksi toivomme, että lähiomaisista nimetään 1 henkilö, joka pitää yhteyttä hoitohenkilökuntaan ja välittää tietoja potilaan voinnista muille omaisille. 

Ruokailu

Päivystyksen tiloissa on juoma- ja välipala-automaatti. Sairaalan päärakennuksen aulassa on myös kahvio ja pankkiautomaatti.

  • Soita aina ennen päivystykseen tuloa numeroon 116 117. Kuulet aluksi lyhyen nauhoitteen. Valitse numeronäppäintä painamalla KYSin päivystysapu (numero 2). Palvelu on maksuton.
  • Keräämme palautetta Päivystysapu-palvelusta! Osa soittajista saa puhelun jälkeen tekstiviestin, jossa on linkki lyhyeen nettikyselyyn. Vastauksesi on meille arvokas apu palvelun kehittämisessä!

Yhteystiedot

Mitä mukaan päivystykseen?

  • Kela-kortti
  • Tiedot säännöllisesti käytössä olevista lääkkeistä sekä allergioista
  • Astmasuihkeet, silmätipat, insuliinit jne.