Takaisin

Ympärivuorokautinen neuvontanumero KYSin päivystykseen

Ympärivuorokautinen neuvontanumero KYSin päivystykseen

Päivystysapu 116 117 -numero palvelee 4. joulukuuta kello 9 lähtien KYSin päivystyksen asiakkaita koko maakunnan alueelta ympäri vuorokauden.

116 117 -numerosta saa terveysneuvontaa ja ohjausta oikeaan hoitopaikkaan päivystyksellisissä asioissa. Palvelu on maksuton.

Päivystysapuun soitetaan aina ennen KYSin päivystykseen tai Kuopion terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppuvastaanotolle lähtöä.

Jos kyseessä on henkeä uhkaava tilanne, soitetaan hätänumeroon 112. Terveyskeskuksen päiväaikaisia ajanvarauksia, reseptien uusimista tai muita kiireettömiä asioita ei hoideta Päivystysapu-numerossa, vaan näissä asioissa soitetaan arkipäivisin omalle terveysasemalle.

Ympärivuorokautinen palvelunumero 116 117 korvaa KYSin nykyisen virka-ajan ulkopuolella toimivan neuvontanumeron 017 174 500. Muutos tapahtuu maanantaina 4. joulukuuta kello 9.

Oikea-aikaista hoitoa oikeassa paikassa

KYSin ensihoitopalvelujen ylilääkärin Jouni Kurolan mukaan ympärivuorokautinen Päivystysapu-palvelu tulee tarpeeseen.

– Kun potilaat soittavat numeroon aina ennen hoitoon hakeutumista, voidaan varmistua siitä, että hoitoon pääsee oikeaan aikaan oikeassa paikassa, Kurola sanoo.

Nykyiseen virka-ajan ulkopuoliseen neuvontanumeroon on tullut vuosittain noin 25 000 soittoa Pohjois-Savon alueen asukkailta. Noin kymmenesosa soittajista on ohjattu KYSin erikoissairaanhoidon päivystykseen ja reilu viidesosa Kuopion terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppuvastaanotolle, joka palvelee myös KYSin tiloissa.

Neljä prosenttia soittajista on ollut kiireellisiä tapauksia, jotka ohjataan soittamaan hätänumeroon 112. Loput soittajat ovat saaneet terveysneuvontaa tai ohjeistuksen varata aika omasta terveyskeskuksesta arkipäivänä.

Päivystysavun puheluihin vastaavat kokeneet Luona Oy:n terveyden- ja sairaanhoitajat. Luona Oy vastaa myös KYSin päivystyksen nykyisestä virka-ajan ulkopuolisesta puhelinpalvelusta.

Mikä on Päivystysapu?

Päivystysavusta tulee jatkossa valtakunnallinen palvelu. KYS on Päivystysavun ensimmäisiä käyttöönottajia Suomessa. Aikaisemmin 116 117 -numero on otettu käyttöön Porvoossa lokakuussa.

– Numero otetaan käyttöön vaiheittain ja tavoitteena on, että se on käytössä koko Suomessa vuoden 2019 aikana, projektikoordinaattori Viljami Hätönen sosiaali- ja terveysministeriöstä toteaa.

Päivystysavun ideana on tarjota entistä parempaa palvelua potilaalle. Numerosta saa terveysneuvontaa kätevästi soittamalla, ja asiakkaalle voidaan antaa toiminta-ohjeet jo puhelimessa.

– Kansainvälisten kokemusten mukaan hyvällä puhelinohjaus- ja neuvontapalvelulla voidaan vähentää tarpeettomia sairaaloiden päivystyskäyntejä ja hätäilmoituksia eli soittoja numeroon 112. Näin sekä päivystyksen että ensihoidon resurssit voidaan kohdentaa sinne, missä tarvetta todella on, Hätönen toteaa.