Takaisin

Huikea muutos aiempaan – asiakasraati tutustui uusiin vuodeosastotiloihin

Pirjo Niskanen (vas.), Miisa Kankaanpää ja Keijo Raak ihastelemassa Pentti Otsamon paikallisuutta huokuvaa taidetta.KYSin sairaalatason asiakasraati tutustui helmikuun puolivälissä uusiin vuodeosastotiloihin neurologian osastolla. Tutustumiskierroksella Pääsairaalan uuden laajennusosan toimintaa esittelemässä oli suunnittelukoordinaattori Menna Kärnä KYSin kiinteistöhallinnosta.

Asiakasraadin kierros käynnistyi osaston ruokailuaulasta, jonka katseenvangitsijana toimii taiteilija Pentti Otsamon soutelua kuvaava teos hoitajatiskissä. Ihastuneita huokauksia aiheuttaneessa teoksessa katsellaan vuoroin taivaalla lentäviä pääskysiä, vuoroin vedessä uivia kaloja. Raatilaiset totesivat, että taiteella ja värien käytöllä on tilaa vahvasti elävöittävä voima.

Potilashuoneissa kodinomaisuutta ja paikallisuutta

Asiakasraatilaisille potilashuonetila oli tuttu jo vuoden takaisesta suunnitteluvaiheesta, jolloin raatilaiset pääsivät antamaan palautetta potilashuoneesta rakennetun mallitilan toimivuudesta. Nyt valmiissa potilashuoneissa kierrellessään raatilaiset totesivat, että heidän antamiaan palautteita oli viety käytäntöön: muun muassa wc-tilan kynnystä oli madallettu ja potilashuoneen valaistuksesta tehty säädettäviä.

Pääsairaalan vuodeosastoilla otetaan vaiheittain käyttöön yhden hengen potilashuoneet. Rakentamisen edetessä huoneet toimivat kuitenkin alkuun kahden hengen potilashuoneina. Asiakasraati piti erittäin hyvänä yhden hengen huoneessa lisääntyvää potilaan intimiteettisuojaa ja sitä, että läheisten on mahdollista olla potilaan luona vaikka ympäri vuorokauden. Omaisten läsnäolon lisääntyessä raatilaiset toivoivat myös omaisille suunnattujen palveluiden, kuten kahvila- ja ruokapalveluiden aukiolojen kehittämistä.

Värimaailmaltaan potilashuoneet on pyritty tekemään viihtyisiksi muun muassa tammen sävyisillä ovi- ja lattiapinnoilla sekä hyvällä valaistuksella. Potilashuoneessa on tv, pöytätaso sekä mukava nojatuoli. Myös ruokailuaulatilan kalusteissa on tammen sävyä.

-Tilat ovat kodinomaisia värimaailmaltaan ja väljyys lisää viihtyisyyttä, asiakasraatilainen Pirjo Niskanen kiitteli.

Aulatilan lisäksi Pentti Otsamon taide herätti asiakasraatilaisissa ihastuneita kommentteja myös potilashuoneissa. Tuttujen kuopiolaisten maamerkkien, kuten Puijon, sataman laivoineen ja Vasikkasaaren tuulimyllyn ilmentäminen potilashuoneiden teoksissa keräsi raatilaisilta erityskiitokset. -Kuopio ikään kuin kuuluu tänne, raatilainen Keijo Raak totesi tyytyväisenä.

Menna Kärnä havainnollistaa Miisa Kankaanpäälle, kuinka potilashuoneen kirjauspääte toimii. Näyttöä voi pyörittää, joten siitä voi vaikka näyttää koetuloksia potilaalle.

Hoitotyö aiempaa näkyvämmäksi

Kierroksen aikana Kärnä valotti vuodeosastotoiminnan periaatteita ja prosesseja hoitotyön näkökulmasta. Hoitajat työskentelevät aiempaa enemmän potilaan äärellä. Kirjaaminen huoneessa koettiin hyväksi uudistukseksi, jossa hoitajien työ tulee aiempaa näkyvämmäksi potilaalle ja kirjaamiseen saadaan tarkkuutta.

-Uudessa toimintamallissa kirjaamisen ”rikkinäinen puhelin” -ilmiö varmasti vähenee, kun hoitajan ei tarvitse kiiruhtaa kansliaan kirjaamaan, kiitteli asiakasraatilainen Miisa Kankaanpää. –Hyvää on myös se, että monipalvelukutsujärjestelmällä potilashuoneista saa puheyhteyden hoitajiin ilman, että hoitajan tarvitsee tulla ensin huoneeseen. Tämä vähentää kiireisten hoitajien askelia ja on erityisen hyvä uudistus eristyshuoneiden osalta.

Kärnä kertoi myös lääkehoitoprosessin uudistuvan. Lääkkeet jaetaan sähköisestä järjestelmästä älylääkekärryyn ja lääkkeet tunnistetaan sähköisessä järjestelmässä potilashuoneessa yhdessä potilaan kanssa. Potilas tunnistetaan henkilöllisyysrannekkeesta ja kaikki lääkkeet antokirjataan potilastietojärjestelmään. Näillä toiminnallisilla muutoksilla parannetaan lääkehoidon turvallisuutta.

Potilaan hoidosta vastaava lääkäri päättää valvontahoidosta aina potilaan yksilöllisen kliinisen tilan perusteella. Potilaat jotka tarvitsevat vuodeosastolla tarkempaa seurantaa sijoitetaan vierivalvontaan eli VIVA-huoneeseen. Huoneessa on tilaa kolmelle potilaalle ja hoitaja on koko ajan läsnä.

Asiakasraatilaiset olivat silmin nähden tyytyväisiä ja vaikuttuneita näkemästään.

- Kyllä täällä kelpaa sairastaa, Keijo Raak totesi pilke silmäkulmassaan.

 

 

Puhelimen lataaminen on mahdollista sängyn vieressä olevasta USB-pistokkeesta. Oranssit pistokkeet on tarkoitettu katkeamattomassa varavoimassa oleville lääkintälaitteille.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asiakasraatitoiminta tuo asiakkaiden äänen kuuluville

Vuonna 2016 käynnistetyn sairaalan asiakasraadin muodostavat kuusi henkilöä, jotka ovat taustaltaan sairaalan asiakkaita, potilaiden omaisia tai muuten sairaalatoiminnan kehittämistyöstä kiinnostuneita. Raadin jäsenet toimivat asiakkaiden äänenä kehittäen asiantuntijoiden tukena asiakaslähtöistä hoitoa, toimivampaa sairaalan toimintaympäristöä ja ymmärrettävämpää viestintää. Asiakasraatilaiset ovat vapaaehtoisia ja heidät valitaan erillisen haun kautta. Asiakasraatitoiminnasta KYSissä vastaa toimialajohtaja Merja Miettinen. Sairaalatason asiakasraati toimintaa ohjaavat asiakkuuspäällikkö Merja Ålander, kehittämispäällikkö Antti Sairanen ja ylihoitaja Annmari Kainulainen. Nykyään sairaalatason asiakasraati kokoontuu neljä kertaa vuodessa ja käsiteltävät teemat tulevat sairaalan eri toiminnoista. Sairaalatason asiakasraadin lisäksi KYSissä toimii viisi muuta erikoisalakohtaista asiakasraatia.

Lue lisää KYSin asiakasosallisuudesta.